shepparton - Reisverslag uit Shepparton, Australië van laraenlien - WaarBenJij.nu shepparton - Reisverslag uit Shepparton, Australië van laraenlien - WaarBenJij.nu

shepparton

Door: lara en lien

23 Februari 2014 | Australië, Shepparton

Zoals velen wel al weten is het nu de warmste zomer ooit in Australië, dus wij Belgen zien hier wel wat af. We vonden het de ideale moment om onze blog verder te schrijven in onze kamer met de airco vollenbak.

Maar voor we op de feiten vooruit lopen keren we nog eens terug naar Sydney voor de feestdagen!
Hier in Sydney, eten de Australiërs de 24ste met vrienden en gaan daarna uit. We deden dus hetzelfde, kwestie van ons aan te passen aan de cultuur he ;-)
Onze kok Matty was om verse vis geweest; zalm, tijger garnalen en mosselen. Lien en Lara hebben de slaatjes onder handen genomen, zodat er voor ieder wat wils was. Na ons eten wat te laten zakken zijn we gaan dansen in the three monkeys, een bar waar elke avond een live band komt optreden. De Belgen waren serieus in de meerderheid omdat Lien haar broer Jonas en zijn vriendin Sofie dezelfde ochtend gearriveerd waren bij ons. We hebben het niet te laat gemaakt want op kerstdag gingen we bbqen op het strand. Ja, je leest het goed 'gingen'. Het weer hier in Sydney dacht daar volledig anders over. Ons leuk dagje naar het strand, is een gezellig en rustig dagje binnen geworden.
Ondertussen waren de ouders van het Fins meisje Ruut ook in Australië aangekomen en hadden ons uitgenodigd voor op een cruise met hun te gaan. Al de huisgenoten. Waaaaaauw, wat was dat? Super lekker eten, open bar, een cruise die langs de harbour gaat van Sydney ( zo hebben we nu the opera house ook in de donker gezien ) het was een avond die we nooit zullen vergeten! Daarna zijn de huisgenoten samen nog wat gaan dansen in een bar niet ver van ons appartement, om zo onze avond perfect af te sluiten.

Het nieuwe jaar was eindelijk in zicht. Niemand van ons had echt zin om veel te koken dus hebben Lien en Lara tapas gemaakt. Daarna zijn we vertrokken naar een park om het vuurwerk te bezichtigen. Wat we echter niet wisten is dat je al om 9am in een park moet zijn voor de beste plaatsen. Dus we hebben er niet zoveel van gezien maar het was wel meer dan de moeite!
Nieuwjaarsdag was er aangekomen en veel hebben we niet gedaan buiten zoeken naar werk en eventuele vluchten. Uiteindelijk hebben we besloten met de auto te vertrekken richting Melbourne. We waren niet alleen want Arthur en Ramses zijn met ons meegekomen. Wat heel handig was voor de benzine en een extra chauffeur.
We wouden wel een beetje genieten van ons rijden dus hebben we the pacific highway genomen. Het was fantastisch! Langs de linker kant hadden we de oceaan en onze rechterkant waren de bergen. Doordat we zelf reden hadden we het privilege om te stoppen waar we wouden. Zoals wat ongelofelijke stranden met extreem helder water.
Na 2 maanden plannen voor naar Melbourne te gaan zijn we er eindelijk aangekomen. De stad was geweldig! Volledig anders dan Sydney, veel rustiger, alternatiever, kleiner maar toch groot.
We hadden na 3 dagen eindelijk een douche en een 'goed' bed.
De dag dat we waren aangekomen zijn we een sangria gaan drinken om te vieren dat we eindelijk in Melbourne waren geraakt. Savonds niet veel meer gedaan want waren alle 4 redelijk moe. The next day zijn we het stad gaan verkennen en hebben Serena Williams gezien die een interview gaf. Ze ziet er veel beter uit in het echt dan op tv! Savonds hebben we lam klaargemaakt met een gratin, het was heerlijk! En totaal niet zo duur. We zijn jammer genoeg maar 2 dagen gebleven want we waren opzoek naar werk! En hadden het idee om naar Mildura met een detour uiteraard, we moeten ook nog wat genieten van onze tijd in Australia ;-)

We hebben the great ocean road genomen, die ons langs de 12 apostelen bracht waarvan er eigenlijk maar 11 zijn. We hadden niet zo veel zin om veel verder te rijden dus zijn we in het stadje port Campbell gebleven. Er was daar een klein strandje en het eerste wat we deden was gaan zwemmen uiteraard want we hadden de verfrissing wel nodig. Niet veel later zijn we daar naar de enigste bar geweest omdat er een live band ging optreden en Lara had heel veel zin om te dansen. In diezelfde bar zijn de jongens vrienden tegen gekomen die ze in Sydney hadden leren kennen wat wel heel toevallig was. Daarna zijn we onze tent ergens 'verstopt' gaan opzetten. Het zit zo: in Australië mag je overal in de auto slapen maar je mag u tent nergens zetten. De volgende ochtend een duik gepakt om wakker te worden en ons dan gedoucht aan het strand ( het was al weer een tijdje geleden) en dan vertrokken richting Mildura voor daar hopelijk te kunnen werken. Na lang rijden komen we in Mildura toe en zochten we een slaapplaats die niet te duur was. We komen aan bij een caravan park rond 10pm en op de deur stond er we're open dus we bellen aan en er komt een vrouw naar buiten die extreem kwaad was dat we op dat uur nog hadden aangebeld. Uiteindelijk mochten we daar blijven en het deed deugd om nog eens in een bed te slapen. De dag erna zijn we direct opzoek gegaan naar werk en een slaapplaats voor een langere tijd, iedereen was druk bezig met het bellen tot we iets hadden gevonden waar we konden blijven. Direct naartoe gegaan, een motel met zwembad waar we korting kregen omdat we eigenlijk in een kamer van 3 sliepen. Super lieve mensen, ze hebben mee gezocht naar werk voor ons Ed. En werk hadden we gevonden! Druiven inpakken. We moesten om 5 u sochtends beginnen en alle druiven inpakken die er waren. Tegen 9u hadden we al gedaan met werken dus hadden we nog een volledige dag om te genieten. Ons geluk keerde jammer genoeg heel snel want onze baas had gebeld voor te zeggen dat we niet moesten gaan werken omdat het te warm was voor de pickers van de druiven. Geen druiven dus geen werk voor ons. Doordat het zo warm waren onze dagen zowat allemaal dezelfde. Slapen, aan het zwembad liggen en eten. We hebben ook geprobeerd voor in een pizza plaats te werken maar ze hebben ons nooit gebeld dus we hadden de job niet.. We hadden een applicatie ingevuld en daar stonden vragen op zoals hoeveel ml koffie zit er in een espresso, we wisten het direct dat we de job niet zouden hebben.
Na een week daar te zitten en geen job meer te verdienen hadden we met ons 4 besloten naar Shepparton te gaan want we hadden daar een job gevonden voor appels te plukken. We moesten daar pas 3 dagen na dat we vertrokken beginnen dus hebben we een detour gemaakt. Langs de Alpen van Australië, waar er nu geen sneeuw lag want het is zomer, Lara had er niet zo goed over nagedacht. We zijn ook eens gaan wijn proeven, al de rosé's en dan ook 2 flessen gekocht, het was heerlijk. Zijn dan in dat stadje gebleven uiteraard, onze tent aan een meer opgezet zodat we sochtends weer konden zwemmen. Wat iets heel tof is in Australië is dat er op verschillende random plaatsen een barbecue staat. Dus dat hebben we veel gedaan. Zijn langs een zotte waterval gepasseerd (en in gezwommen) waar er zo kleine glijbaantjes in waren. Aangekomen in Shepparton en gaan direct naar de farm waar we werk hebben. Het was daar verschrikkelijk, we moesten met 4 op een kamer slapen dat 5 op 5m was, geen ramen of niets en het werk ging pas binnen 5 dagen beginnen. We zijn daar direct weggegaan en hebben gezegd dat we een eigen slaapplaats gingen vinden. Zijn dan voor een nacht in een motel gebleven en de dag erna zijn we naar een working hostel geweest. De jongens hadden daar vrienden verblijven dus zijn zo aan hun nummer geraakt. We zitten hier nu 4 weken en zijn al 3 weken peren aan het plukken op een andere farm waar de farmers super vriendelijk zijn. De eerste week hier hebben we niet veel gedaan. Buiten gedronken en veel kaart spelletjes gespeeld. Nu dat we werken zijn we altijd heel moe en het enigste dat we doen is slapen, eten en naar films kijken. We hebben hier al veel toffe mensen leren kennen, die ons zullen bij blijven voor het leven. Misschien zelf nog mee gaan afspreken op een of andere manier. Donderdag vertrekken we uit Shepparton om vrijdag onze vlucht naar Cairns te nemen. We gaan dan nog 8 dagen de East Coast doen om dan de 8ste te vertrekken naar Nieuw-zeeland.

• 23 Februari 2014 - 08:15

Kristien:

eindelijk nog een verslag, mooi mooi. Geniet verder van jullie avonturen gr mama

• 23 Februari 2014 - 20:47

Papa Van Lara:

Formidabel!
    Bedankt voor het verslag.
    Jullie zijn nu halfweg... doe zo verder, en heb nog veel plezier en avontuur!
    Knuffels

• 24 Februari 2014 - 11:29

Viviane Bovie:

Dag Lara
    Blij nog eens een leuk en spannend verslag te lezen van jou en Lien. We wensen jullie nog veel succes bij het vinden van lucreatieve jobs zodat jullie kunnen genieten van Nieuw-Zeeland en weer dolle avonturen beleven.
    Veel plezier nog.
    Dikke zoen van Jacques en Viviane.

• 28 Februari 2014 - 08:21

Broer Lara Maarten:

zeer leuk om te horen wat jullie allemaal meemaken!!
    maar maak ons ook niet te jaloers he!! hahah
    fijn om je nog eens te horen echt waar maar let in jullie tekst ook op de lidwoorden want het lidwoord bij stad is: de stad en niet het stad!!!! xxxxxx nog veel plezier en we blijven jou volgen echt waar ik tel er al naar af wanneer we je weer mogen komen afhalen in de luchthaven!!xx tot de volgende keer

je liefste broer maarten!!xx
    xxxxxxxx

• 02 Maart 2014 - 15:27

Tante Hilde:

Beste Lien en Lara Eindelijk weer een berichtje van mij. Ik geniet nog altijd van jullie verhalen,en van de mooie foto's Geniet met volle teugen en wees voorzichtig lien als je weerkomt woon ik al aan de zee dikke kus Hilde