maleisie en singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van laraenlien - WaarBenJij.nu maleisie en singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van laraenlien - WaarBenJij.nu

maleisie en singapore

Door: lara en lien

07 November 2013 | Singapore, Singapore

Vertrekken met de bus van krabi naar penang. We werden opgehaald door een minibus, een busje met heel weinig plaats aan de benen, een zweed die breed is en af en toe omvalt op lara in zijn slaap. Uiteindelijk in een klein busstation afgezet waar we nog eens een uur moesten wachten op onze volgende bus die ons de grens over naar penang zou brengen. Deze buschauffeur moesten we betalen om het land uit te mogen, wat voor iedereen in de bus heel normaal leek behalve voor ons. Na een telefoontje te hebben gepleegd met zijn baas hebben we als goede travelers de halve euro toch betaald :-). De grens overgang verliep vlot maar de busrit werd vermoeiender en begon steeds langer en langer te duren. Aangekomen in georgtown penang een lekkere pizza gaan eten in de pizza hut, klaar om onze host te ontmoeten. Een vreemde iranier, de volgende dag nam hij ons mee naar een chinese tempel, de botanische tuin en de dam met een mooi panoramisch uitzicht van penang. In de middag konden we even op adem komen en verkenden we georgtown. De rit in de typische fietsjes was zeer leuk, het winkelen in de gigantische shoppingmall ( om een beeld te geven, 8 keer de zuid of meer), ontdekken dat afbieden niet meer mogelijk is :-) en inkopen gaan doen om nogmaals onze heerlijke spaghetti te maken. Onze laatste avond bij onze host kookten we en kropen we vroeg onder de lakens. De volgende dag zijn we naar het nationaalpark gegaan war er enge aapjes rondliepen, er geweldige strandjes waren en het gewoon leuk was om te wandelen. Na de terug rit van zeker een uur even op adem komen in een cafe, waar we tom de zeiler leren kennen. ( misschien mogen we nog eens mee zeilen deze reis ).
Onze laatste nacht in penang brachten we door in een hostel, er was een ongelooflijk onweer. Gelukkig was het straat restaurantje recht voor ons open voor een gigantische kom MEE SU ( noodle soep).

De volgende dag werden we opgehaald door onze crappy prive minibus. Gelukkig bracht deze ons naar de mall waar we op een geweldige bus terecht kwamen. Echter bracht deze ons naar het busstation waar weOpnieuw moesten overstappen, gelukkig ook op een geweldige bus. Aangekomen rond 4 uur en onszelf verwennend met een duurdere hostel ( toch wel 17,50 euro voor 1 nacht). Even uitgerust, heerlijk gaan eten bij de indier en een film beginnen kijken. De volgende dag kuala lumpur of KL ontdekt. Een mooie grote veelzijdige stad met heel veel shoppingmalls, chinatown en the central market. 'S avonds iets gaan drinken in onze mooie kleedjes ( uit hoi-an) ontdekken dat bij alles wat je besteld er extra koste bijkomen en dat vrouwen gratis kunnen drinken een hele avond lang :-). Een hollander en een chinees die mee vierden in onze leuke ontdekkingen van het gratis drinken. De volgende dag hebben we geluncht met de belgische ambassadeur, een super aangename man. Hij bracht ons naar zijn huis ( WOW) en gaf ons cote d'or chocolade jam jam. Daarna brachthij ons naar batu cave, een indische tempel op en in een grot. Daar waren er heel veel aapjes die je bestolen wanneer je iets lekkers bij had. Gelukkig waren wij gewaarschuwd. Terug in kl centrum ontmoeten we twee iraniërs zij nemen ons mee uit eten en we gaan samen nog iets drinken. Door hun cultuur mochten wij niets betalen, omdat dit anders voor hen beledigend was. Dit vonden we wel erg maar we wouden hen ook niet beledigen.
De dag erna nog wat verder kl verkennen, en eindelijk het lang verwachte postpakket verstuurd naar mama rosette. De dag ging zeer snel voorbij. Naast onze hostel was er een leuk cafetje waar ze een quiz gaven. Wij besloten deel te nemen, we merkten al snel dat de laatste plaats voor ons was gereserveerd, maar we hadden veel plezier. Het blijkt namelijk ook dat wij ongelooflijk goede gokkers zijn: de kleinste man en hoeveel mensen er samen het wereldrecord hadden van borden op een stokje draaien. Bij beide vragen zaten we er 1 of 2 naast, toch iets wat we wisten :-).

De volgende dag vertrokken we met deze keer echt een privé bus naar Melaka. (Wat ons ook al is opgevallen,is dat de bus stations in Maleisië eruit zien gelijk luchthavens).
Melaka stond ons direct aan! Het is daar ongelooflijk mooi. Er loopt doorMidden van de stad een rivier waardoor het enorm op Venetië gelijkt (denken we, aangezien we er allebei nog niet geweest zijn..). Al bijna volledig de stad gezien met onze rugzak omdat de mannekes daar ons de verkeerde kant had opgestuurd voor naar onze hostel te gaan. Zijn we maar een andere binnen gestapt, de rooftop hostel, klonk niet slecht! En het was fantastisch, veel cake, taart en fruit daar gegeten.
Onze zakken afgezet ons wat opgefrist en terug naar buiten onder de brandende zon. Na enige tijd rondgelopen te hebben hadden we wel een hongertje en zin in patat! Wonder boven wonder kregen we dat ook en dan nog op een stokje. The next morning, lekker fruit ontbijtje + een mmm chocoladetaartje. Doordat bij onze ankomst de typische fietsjes zo mooi versierd waren en we de stad wel eens op een andere manier wouden verkennen besloten we deze eens te nemen. We dachten een goede deal te maken: 20RM (ongeveer 5 euro) voor 30 minuten, het fietsje reed 2 minuten, bracht ons naarde heuvel waar de oud nederlandse kerk was + graven met nederlandse teksten op (zeer leuk om te zien aan de andere kant van de wereld). Daar wandelden we even rond, darnaast was er een vrijheidsmonument en een oude ruïne van ietsoud nederlands. Het mannetje van onze fiets reed terug in de richting van waar we kwamen. Bij ons begon er iets te rinkelen. We vroegen: where are we going now?, hij zei: back!. Wij waren dus ONGELOOFLIJK opgelicht.
Daarna besloten we alles te voet te doen. De molen, het fordje, de boot,...

'S avonds in de bar waar we ons busticket hebben geboekt was er een "live band" an het zingen. We ingen er bij het eerste lied vanuit dat het karaoke was, dit was het niet. Hilariteit allom wanner withney houston en the crandberries aan de beurt was. :-)

De volgende dag onze bus naar kuantan. De bus van Melaka naar het busstation kwamal wat laat, met nog 1minuut op de kok hebben we de bus naar kuantan net gehaald.
Aangekomen (opnieuw in een luchthaven) vonden we onze hostel zeerMakkelijk. Doordat we vrij laat toekwamen hebben we een filmpje gekeken met chickenwings. Next day!

Leuk dachten we,een dagje strand. Maar onze maleizishe frienamys dachten er anders over. Een prachtig strand, warm weer, een rustige zee en een verdomde RODE vlag. Onze dag stransd zat er snel op. We besloten terug te keren eneen bezoek te brengen aan het vissersdorpje in de buurt. Heel mooi mar het werd een kort bezoek. De harde regen stuurde ons op de terugweg en verplichte ons de rest van de dag binnen door te brengen.

De volgende dag namen we de bus naar kuala terengganu. Daar zijn werond een uur of 8 toegekomen waardoor we nog niet veel van de stad zagen. De dag erna beseften we dtdit een hele mooiestd was. Door het warme weer was het op sommige momenten heel moeilijk cultureel te doen. Het plan om de mooie eilanden te bezoeken werd al snel door de toeristiche dienst begraven. De eilanden zijn gesloten (een week te vroeg). Gelukkig kregen we goed nieuws van onze nieuwe host Alee dat er nog een eiland open is dat we konden gaan bezoeken: pulau kapas.
Onze eerste avond bij onze host viel heel goed mee, hij heeft ons allemaal typische dingen laten proeven.. Het één al wat beter dan het ander. Bv:cocosnootrijst, super lekker! Maar daarbij dan een vis dat opgerold was gelijk een worst, niet echt ons ding. De volgende dag is onze host speciaal om ontbijt geweest voor ons want hijzelf ontbijt niet, vonden we vree lief! Na ons lekker ontbijtje zijn we terug de stad ingetrokken om daar 'the wooden bus' te nemen, de naam zegt het al wat zelf hoe hij eruit zag he ;) daarmee konden we een beetje buiten de stad gaan, een rondje doen eigenlijk. Dat hebben we dan ook maar gedaan aangezien er in de bus airco was en het buiten voor dood te vallen was. Zo zijn we met de bus naar the malls geweest, the chrystal mosque en aantal museums. In de namiddag hebben we een bootje genomen naar de overkant waar er absoluut niets te doen/te zien was, we hebben het volgende bootje direct terug genomen. 'S avonds hebben we onze famous spaghetti nog eensKunnen maken. Alee was er heel tevreden mee. Daarna zijn we samen met hem een koffie gaan drinken. Niet te laat in ons bed wa8nt morgen gingen we eindelijk naar een eiland! Woehoew.
De ferry naar het eiland vertrok om 9u30, wij waren ruim op voorhand (8u30) want moesten nog een ticket boeken. Dat manneke van één van die loketjes zegt dat er geen ferry uitvaart omdat het laagseizoen is, ja lap we hadden het goe zitten. Maaaaar er was ook een fast boat die wel naar het eiland ging, we maakten al een vreugde sprongetje tot hij zei minimum 3 personen. We waren dus gepest. Zijn we gewoon naar de boten gegaan en hebben ons in ene gezet die blijkbaar toch naar het eiland zou vertrekken, met eten en drinken.
Zo zijn we toch op het eiland geraakt, een eiland voor ons alleen. Leler gezwommen, gezond, gewandeld en iets fris gedronken want het was zo warm. Gelukkig was er van de 6 of 7 hotels en restaurants en bars een bar open. Deze werd uitgebaat door hollanders die daar al zo'n 10 jaar wonen. Rond 5 uur was onze boot terug. We keerden terug met een geweldig frans koppel dat ons met hun huurauto nog helemaal tot in kt hebben gebracht (ook almoesten ze daar helemaal niet zijn).
'S avonds had Alee een lekkere maaltijd voorosn voorzien,een beetje van al de specialiteiten van maleisië. Het was heerlijk!

De dag erna vertrokkenwe vroeg in de ochtend met de busnaar kota bharu. Al snel merkten we dat er niet veel te doen was. Gelukkig waren er enkele overtuigende amerikanen die de enige bar hadden overtuigd een halloween party te geven. Het concept was: gewoon iets drinken iedereen die er was shminken en leuke foto's maken. Het was een leuke primeur om deel van uit te maken.
De volgende dag besloten we toch eens het stadje te verkennen, geen enkelmuseum, winkeltje,... was open aangezien er net een 5-daagse vakantie is begonnen. In ongeveer een have dag waren we dus snel rond. Onze zorgen begonnen alte komen: wat doen we morgen ?
Na eenbericht te versturen via cs hebben we eenlocal gevonden dieMet ons wil optrekken. De volgende dag hadden we dus een afspraak,hij pikte ons opaan de bushalte en we merkte meteen op dat het een grappige dag ging worden. Samen met zak wan en zijn vriend zakie gingen we naar het strand, het stadium en uiteindelijk op onze vraag BOWLEN. Beiden hadden ons verteld er niet goed in te zijn,dus onze overmoed begon te komen. Na de eerste worpen waren ze veel beter dan ze zeiden en stonden we achter. Gelukkig haden we veel plezier en waren we zeer blij om nog eens te kunnen bowlen. Na ons spelletje kwam een groep studenten van weten we veel waar... bij ons en we moesten met elk van hen op de foto. Tegen de tweede foto hadden we buikpijn van het lachen, al de hilarische poses. Onverwacht en nog grappiger vroeg onze goede vriend zak en zakie erna om ook nog eens op duizend foto's te staan. Onze beroemdheid in maleisië is er op een avond ongelooflijk op vooruit gegaan.
Terug in onze hostel kropen we vroeg onder de lakens aangezien het de volgende ochtend vroeg dag ging zijn: namelijk 4u45.

Het was natuurijk een pijnlijke ochtend, maar eindelijk gingen we op de jungle train. Rond 6u ging het loket open. Een ticket tot in singapore kopen ging al niet meer want de trein zat vol (gvd). Dan maar eerst naar gemas en daar verder zien wanneer we in singapore raken.
De rit is zeer mooi,we kunnen er pas rond 10 uur van beginnen genieten door vermoeidheid en de donkerte.
Het is een vrij comfortabele trein maar wanneer hij stopt stopt de trein ook voor uren. (Bij wijze van spreken).
Het werd een zeer lange maar mooie rit. Plots in gemas waren er toch nog tickets vrij voor de trein naar singapore, dus na het verlaten van de trein stapten we er terug op in een trok naar singapore. Rond 12u in de nacht vlot de grens over en met een taxi naar onze nieuwe host: Cedric. Wat te verwachten?

Singapore: onze eerste dag besloten we na onze lange treinrit even uit te slapen. Na ons heerlijk cupcake ontbijt trokken we naar de stad met John (een Surinaamse couchsurfer die ook bij Cedric verblijft). Door de regen hebben we vooral de ondergrondse stad ontdekt: winkels, foodcourts, muziek, leuke bandjes,... Het mooiste uitzicht hadden we op de 70e verdieping van het swissotel, een bar/ hotel dat uitkijkt op heel singapore. Toen begonnen we te beseffen dat onze gids soms nogal een betweter was die om de 2 seconden (letterlijk) foto's neemt. Ondertussen was het avond geworden, samen met John zijn we aan de rivier gaan eten. Het was lekker en locaal maar niet voor herhaling vatbaar. Na het eten besloten we terug te gaan naar het concert in het cultureel centrum, zo prachtig. Het begon reeds wat later te worden en we wouden onze host nog wat beter leren kennen dus besloten we terug te gaan. Nog een gezellige avond gehad.
De tweede dag trokken we er met ons allen op uit: Cedric, wij, John en Teddy (de nieuwe koreaanse couchsurfer die ook bij ons verblijft). We ontdekten chinatown, little india en sentosa island. Een leuke dag maar betweterige John begon ons serieus op de heupen te werken, dus we hadden niet veel zin meer iets te doen. Cedric en wij keerden terug naar Woodlands waar we nog even gingen eten(Laksa), spelletjes spelen en uiteindelijk zijn we nog naar de cinema gegaan: passion. Een goede film met een schrikwekkend einde. De volgende dag trokken we er nog eens met ons tweeën op uit, onze laatste dag Asie wouden we relaxt doen. Even lekker shoppen, iets eten en gewoon rondwandelen.
'S avonds zijn we dan samen met Cedric op stap gegaan, door zijn 62 jarige leeftijd werd het een zeer korte avond wat best jammer was, maar begrijpelijk. In de bar hebben we de nummer 11 op de wereldranglijst van het surfen leren kennen (nummer 2 in nieuw-zeeland). Hij gaat ons leren surfen als hij het onthoud.
Vroeg opstaan was de boodschap, een lekker ontbijt maken voor onze host en vertrekken richting de luchthaven => op naar AUSTRALIË.
Asie was geweldig maar we kijken er ongelooflijk naar uit.

• 07 November 2013 - 11:43

Tante Hilde:

Beste Lien en Lara een prachtig reisverslag. Heerlijk om daar te zijn, wees voorzichtig en geniet verder van jullie avontuur dikke kus aan beide hilde

• 07 November 2013 - 15:01

Mama Kristien:

hallo meisjes, genoten van jullie verslag. Doe zo verder maar geniet vooral van alles, nu een geheel nieuwe richting uit. Australie, waw daar zou ik ook nog eens naar toe willen gr mama

• 07 November 2013 - 15:01

Joris, Papa Van Lara:

Lieve meiden,

Je kan je niet voorstellen welke beelden ik me voor de geest haal bij het lezen van jullie avontuur! Als ik zo jullie relaas lees, en er is daar een couchsurfer van 61, dan zou ik er toch ook wel beginnen aan denken om een gelijkaardige reis te maken....
    Bedankt voor het reisverslag!